Klik untuk keajaiban

Friday, March 11, 2011

Pasar Sim Sim

Salam semua.

Dah lama rasanya nak cerita pasal tempat kegemaran kami makan seafood bakar di Pasar Sim Sim Sandakan. Pasar ni namanya memang pasar tapi bukanlah tempat orang menjual ikan mentah tu cuma kat sini adalah tempat kedai makan ikan bakar dan seafood lain seperti udang dan sotong.

Tempat ni menjadi tumpuan ramai terutama pada waktu hujung minggu dan ia memerlukan sedikit kesabaran untuk berpusing2 di sekitar pasar berkenaan bagi memperolehi parking.
Semua makanan seperti ikan, sotong dan udang pengunjung boleh bebas memilih jenis yang dikehendaki dan kemudian makanan berkenaan akan dibakar semula (dipanaskan) dan kemudian dicampurkan dengan rempah dan bahan2 pelengkap yangmenjadikan ia begitu sedap sekali. 

Layan gambar dulu. Tak tau nak cerita macamana bila nak diterangkan dengan fakta. Rasa macam menulis rencana makanan yang gagal jer rasanya ni. Hehe









Untuk info, bila sampai kat tempat makan ni kita cuma perlu memilih ikan atau sotong atau udang yang kita nak makan then cari tempat duduk. Dalam pakej ni sekali adalah nasi kukus panas yang sungguh sedap dan makan mesti bertambah2, sayur dalam tiga jenis (pilih sendiri), sup kosong dan air sejuk. Tak lupa jugak sambal dia yang ada dua jenis. Satu yang dah sedia di atas meja dan satu lagi kita boleh request minta sambal yang pedas.

Sotong bakar dia adalah kegemaran aku bila ke sini dan harganya pulak adalah amat murah. Kami pernah makan 8 orang dengan pilihan ikan lebih dari 4 jenis ikan dan sotong lebih dari dua pinggan. Harganya cuma RM48. Dan normal price kalo aku pergi dengan Izzatul, biasanya kami akan pilih dua jenis ikan dan sotong 2 pinggan. Harga adalah less than RM20. Sungguh berbaloi2 rasanya makan dengan harga yang murah dan rasanya adalah meletops. So kawan2 sila ler datang ke pasar ikan bakar ni kalo berkunjung ke Sandakan.

Akhir kata Selamat bercuti sekolah kepada semua.

2 comments:

  1. kelak mbak aku g sitok k

    ReplyDelete
  2. Tok di sandakan. kelak aku embak kau g pasar filipin jak. Macam tok juak lebih kurang.

    ReplyDelete