Klik untuk keajaiban

Thursday, February 3, 2011

Pengalaman aku pertama kali dan terakhir berjumpa bomoh

Salam semua. 

Oleh kerana aku adalah bosan takde aktiviti maka aktiviti aku sepanjang cuti ni adalah 70% blogwalking. So dari situ aku mendapat idea nak cerita sikit pasal pengalaman aku berjumpa dengan bomoh.

Mula-mula kita kena pergi sebab menyebab aku pergi jumpa bomoh walaupun sebenarnya aku adalah tidak percaya dengan bomoh berdasarkan kepada sebab utama adalah syirik dan sebab kedua adalah rata2 bomoh adalah penipu dari bacaan dalam majalah dan berita. Alkisahnya masa aku kerja di TBS dulu, darah masih muda dan panas. Walaupun aku berkerja dengan tidak mengenal waktu cuti mahupun balik kerja tepat jam 530 (selalu balik lepas maghrib, kalo tak percaya sila tanya boss2 aku dan mak aku). Masa tu ada satu kes sorang minah yang macam Betty (cermin mata besar ) kerja jadi sukarelawan kat office aku. So dia adalah rapat dengan salah sorang akak (KS) kat situ yang aku close. Kalo mengenali aku dahulu, aku ni baik dengan kawan. Tak berkira dengan kawan walaupun sampai satu ketika aku diperalatkan oleh kawan dan ditikam dengan hunusan pedang yang maha tajam. Ehh part tu aku cerita lain kali. Ni nak cerita tajuk lain. Hikss.

Korang bayangkan rumah aku di Matang Jaya. Si Betty ni dok di Semariang Aman. Jauh ke tak aku nak pusing antar dia. Tapi aku dulu adalah baik dengan kawan2. Setiap hari tanpa gagal aku akan menghantar dia ke rumahnya tanpa berkira apa2. Perlu diingatkan tanpa berkira apa hatta satu sen pun duit minyak ke apa ker. Tak pernah terdetik di hati aku nak minta apa2 duit kat dia. Yelah aku pun pernah masuk skim sukarelawan ni. Elaun degree adalah RM800 sahaja. 

Si Betty ni rupanya adalah bersepupu dengan sepupu aku. Tapi dia takde kaitan dengan aku walaupun aku adalah sepupu pertama dengan sepupu aku tu. Faham ke tak? Haha. So being orang yang hidup dalam perantauan dia selalu singgah di rumah sepupu aku tu. Aku pernah menghantar dia beberapa kali ke sana. So hidup berjalan dengan lancar sampailah satu hari makcik aku call bagitau supaya aku jangan buli si Betty lagi di tempat kerja.

Ehhh aku macam terlompat dari tidor. WTF! Aku nak buli dia?? Tak pernah okeh. Sedangkan aku yang terbuli oleh dia lagi ada. Well sekarang ni aku sedar manusia ni ada macam2 jenis kan. So masa tu darah muda dan cepat panas, maka mengamuklah aku. Aku call KS bagitau apasal si Betty ni. KS sabarkan aku. Esok g pejabat maka bermulalah aktiviti aku berdepan dengan si Betty nak tanya apasal fitnah aku yer. Betty menafikan dan kecoh gak masa tu. Siap Betty baca yassin kat tingkat satu office sebelum dia jumpa dengan boss aku. So end up si Betty berhenti kerja dengan sukarela mungkin dia malu dengan sifat keji dia. HIkss.

So masa itu aku ada sorang bekas kawan baik (AN) dia tak kerja masa tu lagi di office kita orang. Kalau tak silap dia repeat paper masa tu. Info tambahan aku bukan bengap macam dia kena repeat paper berulang kali okeh. Kalo tak silap itu adalah untuk kali keempat. Opsss terbagitau pulak. 

AN ajak aku jumpa bomoh yang dia biasa jumpa. Walaupun aku adalah amat tidak percaya benda itu. Dia pujuk aku katanya jumpa bomoh tu bukan apa sekadar nak bagi bomoh tu ubatkan panas baran aku. WTF kalo aku fikir benda tu balik. 

So being seorang kawan yang selalu berkorban untuk kawannya sampai akhirnya diri sendiri terkorban maka aku pun ikut ler dia pergi. Kononnya perjumpaan kali pertama adalah untuk menilik sama ada perlu berubat lagi ke tak. Ada masalah ke tak dengan diri sendiri. So di malam yang cerah dengan bulan kami pun memulakan pekerjaan itu. Kalo tak silap ada sorang lagi dari office aku SM ikut sekali. AN dah siap pesan nanti dengan bomoh tu kau boleh tanya apa jer ko nak tanya.Contoh soalan adalah like adakah dia akan kawin ngan BF dia? So funny kan. 

Perjumpaan pertama, maka aku telah didiagnosiskan oleh bomoh sebagai bermasalah dan perlu mandi. Untuk info, sapa yang ada masalah jer perlu mandi tiga malam berturut-turut dengan akhir malam adalah malam jumaat. Ngeri kan!!!

Kalo korang nak tau, apabila kaki pertama aku melangkah rumah bomoh itu adalah dalam hati aku aku tanamkan aku percaya aku percaya. Aku paksa hati aku supaya berkata aku percaya dan yakin sebab kononnya bomoh itu boleh baca apa dalam hati ko macam cerita No Ordinary Family TV3 setiap malam Isnin jam 10 malam. So aku takutlah bomoh itu dapat baca apa dalam hati aku. Kihkih bodo kan.

So sebelum mandi maka ada barang yang perlu disiapkan. Sebilah pisau, sebiji mangkuk cina yang diperbuat dari tanah liat, sehelai kain putih untuk membalut ko masa mandi dan minyak kelapa.

Dalam tak yakin ni aku cergas jugak pergi beli barang2 itu dengan AN. Perlu diingat pendorong utama aku adalah AN yang selalu pergi jumpa bomoh itu untuk sebarang masalah dia dengan BF, keluarga atau lain2.  

Malam pertama mandi- kaki pijak pisau, selunung dengan kain putih saja dan dengan mangkuk tu bomoh tu mandikan aku. Perasaan aku adalah…..WTFFFFFF aku mengucap banyak2 masa mandi tu (agaknya sebab tu tak menjadi kot, hikss) aku menyumpah diri sendiri Ya Allah janganlah bomoh ni amik pisau terus tikam aku tak ke mati masa tu aku direct terus masuk neraka tanpa hisab2 dah. Dosa syirik ko!!! Dosa besar.

Balik mandi malam pertama tu, aku dah berbelah bagi tak nak teruskan ke malam kedua. Tapi AN pujuk aku dia kata mana nak jadi kalo malam pertama jer mandi. Ok fine. I Follow u yang berpengalaman dengan bomoh kan!! Masa malam pertama lepas mandi tu, aku balik rumah bawa kain putih tu dengan pesanan kain tu tak boleh diperah airnya kena jemur terus. Masa tu gak mak aku pergi Bintulu dan ada family abang aku tidur rumah aku. Guess what?? Malam tu dia orang tak dapat tidor sebab dengar kain putih tu berkibar di seluruh rumah. Nasib aku baik sebab aku tak dengar apa2. Tapi esoknya orang kat rumah semu a warning aku lepas mandi esok2nya sila jangan balik tidor rumah. So aku pun tidor lah rumah AN dengan pesanan kat AN sila jemur kain tu jauh2 dari bilik dia.


Lepas malam terakhir kau mandi tu, kau boleh jumpa lepas mandi tu dengan bomoh dan tanya apa jer ko nak tanya macam contoh soalan tadilah yang AN bagi kat aku. Tapi serius satu haram soalan pun tak kuar dari mulut aku. Dalam hati aku, dah2 ler . Dah le ko buat perkara syirik ni ko nak menilik pulak. So aku langsung tak tanya apa2. Lain ler AN yang lama dalam bilik bomoh tu siap tak bagi orang lain dalam bilik tu. Agaknya nak tanya tarikh dia kawin ngan BF dia kot senang nak buat persiapan kawin. Hikss.

Soalannya adakah aku sudah hilang panas baran nya. Jawapannya mudah jer tuan puan, meh sini aku lempang korang ramai2. Sila jangan tanya mana aku buang minyak kelapa yang disuruh urut di kaki tu. Haha aku langsung tak buat pun apa dia suruh. First perkara aku buat adalah solat taubat dan beristigfar banyak2 atas apa aku dah buat. 

Jadi pesanan masyarakat dari aku adalah, berserah diri kepada Allah itu adalah terbaik dari segalanya. Tak kisahler orang macam AN yang gila berbomoh tu nak pergi bomoh dan buat macam2 tapi sila jangan ajak aku. Aku ni dah le tak pergi haji lagi…dosa pun banyak…semayang pun kadang2 ada miss jadi sila jangan tempah tiket ke neraka tanpa hisab atau secara ekspress.

Sekian dari aku yang cuti kebosanan di rumah akhirnya banyak rahsia akan terbongkar di blog ini. Hehe

No comments:

Post a Comment